ΤΕΦΑΑ Ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα «Διδασκαλία για Κατανόηση της Ηθικής Διακυβέρνησης στον Αθλητισμό»

Ολοκληρώθηκε Το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ «Διδασκαλία για Κατανόηση της Ηθικής Διακυβέρνησης στον Αθλητισμό» (TAGS) στο ΤΕΦΑΑ Τρικάλων του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας.

Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος ήταν ο καθηγητής Μάριος Γούδας και συμμετείχαν ο Καθηγητής Ιωάννης Θεοδωράκης και το μέλος εδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, Αθανάσιος Κολοβελώνης. Για περισσότερες πληροφορίες: mgoudas@pe.uth.gr

Το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού συμμετείχε στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ «Διδασκαλία για κατανόηση της ηθικής διακυβέρνησης στον Αθλητισμό» (Teaching Awareness of Ethical Governance in Sport, TAGS) το οποίο υλοποιήθηκε με τη συνεργασία πέντε εταίρων από τέσσερις Ευρωπαϊκές χώρες (Μεγάλη Βρετανία, Τσεχία, Ρουμανία, Ελλάδα). Σκοπός του προγράμματος ήταν η ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την ενίσχυση της κατανόησης θεμάτων σχετικά με την ηθική διακυβέρνηση στα αθλήματα. Το πρόγραμμα προέκυψε ως άμεση ανταπόκριση στην πρόσκληση της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς τα κράτη μέλη να προωθήσουν την εκπαίδευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων για μια καλύτερη ηθική διακυβέρνηση στα αθλήματα.
Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιήθηκε αρχικά μια έρευνα ανάλυσης αναγκών για να διερευνηθούν οι απόψεις πανεπιστημιακών, εργαζομένων σε φορείς διοίκησης αθλητισμού, αλλά και εργοδοτών, σχετικά με τις ανάγκες ανάπτυξης δεξιοτήτων και γνώσεων για θέματα ηθικής στον χώρο του αθλητισμού. Βρέθηκε ότι για τους καθηγητές Πανεπιστημίων, τα θέματα ηθικής με τη μεγαλύτερη σπουδαιότητα αφορούν στις σχέσεις προπονητών αθλητών, στο ντόπινγκ, στην ισότητα φύλου στον αθλητισμό και στη βία και επιθετικότητα. Αντίστοιχα, εργαζόμενοι σε Εθνικούς Κυβερνητικούς Οργανισμούς ανέφεραν ότι τα θέματα ηθικής με τη μεγαλύτερη σπουδαιότητα είναι αυτά που αφορούν στις σχέσεις προπονητών αθλητών, στο ντόπινγκ και στην επιλογή αθλητών σε αντιπροσωπευτικά συγκροτήματα.
Τα αποτελέσματα αυτά λήφθηκαν υπόψη στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού που ακολούθησε. Πιο συγκεκριμένα, αναπτύχθηκε ένα αυτόνομο μάθημα (Θέματα Ηθικής στον Αθλητισμό), το οποίο απευθύνεται σε προπτυχιακούς φοιτητές αθλητικών επιστημών αλλά μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και από αθλητικούς φορείς σε προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής ανάπτυξης με σκοπό την ενίσχυση της ηθικής διακυβέρνησης στα αθλήματα καθώς και από τους συμμετέχοντες στον αθλητισμό με την ευρεία έννοια. Το μάθημα στοχεύει στην ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων σε θέματα σχετικά με τη δικαιοσύνη, την ισότητα, την διαφάνεια, τη δημοκρατική διαχείριση και τις συμμετοχικές δομές διακυβέρνησης στα αθλήματα. Οι ενότητες του μαθήματος είναι οι ακόλουθες: Εισαγωγή σε θέματα ηθικής στον αθλητισμό, Εισαγωγή στις Νομικές Αρχές στην Αθλητική Διακυβέρνηση, Δικαιοσύνη και Νομιμότητα στον Αθλητισμό, Χρήση Αναβολικών, Θέματα Ψυχικής Υγείας στον Αθλητισμό, Εγκεφαλική Διάσειση στον Αθλητισμό, Σχέσεις Προπονητή/τριας – Αθλητή/τριας, Σεξουαλική Παρενόχληση και Κακοποίηση στον Αθλητισμό, Ισότητα και Δίκαι Επιλογή, Βία και Επιθετικότητα στον Αθλητισμό, Πολιτισμικές Διαφορές στον Αθλητισμό, Διαφθορά και Εμπορευματοποίηση στον Αθλητισμό. Το μάθημα παρέχει επίσης στους φοιτητές τη δυνατότητα να αναπτύξουν δεξιότητες αναγνώρισης και υιοθέτησης καλών πρακτικών ηθικής διακυβέρνησης στα αθλήματα μέσω της μελέτης υποθέσεων επίλυσης αθλητικών διενέξεων. Για τον σκοπό αυτό αναπτύχθηκε η Συλλογή Μελέτης Περιπτώσεων η οποία αποτελείται από 42 υποθέσεις που διαχειρίστηκε ο οργανισμός επίλυσης Αθλητικών Διαφορών (Sport Resolutions), μια ανεξάρτητη, μη κερδοσκοπική υπηρεσία επίλυσης διαφορών στον αθλητισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Το υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος είναι ελεύθερα προσβάσιμο στην ιστοσελίδα του προγράμματος http://tagsproject.eu/ . Σε αυτό περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων: η έρευνα ανάλυσης αναγκών, παρουσιάσεις για κάθε ενότητα, περιγράμματα διδασκαλίας και άλλο υποστηρικτικό υλικό.
Το μάθημα εισήχθη στο πρόγραμμα σπουδών του ΤΕΦΑΑ στα Τρίκαλα, εφαρμόστηκε πιλοτικά στο εαρινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2018-19 και το παρακολούθησαν 26 προπτυχιακοί φοιτητές. Αξιολογώντας το μάθημα οι φοιτητές ανέφεραν ότι τους άρεσε, ήταν καλά οργανωμένο και σχεδιασμένο, με ενδιαφέροντα θέματα και αλληλεπιδραστικές μεθόδους διδασκαλίας. Ανέφεραν επίσης ότι ενημερώθηκαν για θέματα ηθικής στον αθλητισμό, ενίσχυσαν τις δεξιότητες διαχείρισης θεμάτων ηθικής στον αθλητισμό ενώ βρήκαν ιδιαίτερα χρήσιμες τις συζητήσεις σχετικά με ηθικά διλήμματα στον αθλητισμό και προβληματίστηκαν σχετικά με το τι θα αποφάσιζαν οι ίδιοι σε ανάλογες περιστάσεις.